Monday, December 23, 2019

kenangan 2019


24.12.2019 - ENTRY KENANGAN PENUTUP TAHUN 2019.MENJELANGNYA TAHUN 2020

SUMMIT KL. PELACARAN DIALOG PERADAPAN YAYASAN PERDANA

--------------------------------------------

KL SUMMIT 2019 TELAH melancarkan initiatif baru untuk menyatupadukan umat Islam melalui dialog peradabapan yayasan perdanadegn agenda yang amat luas.ttujuan adalah seperti berikut:

OBJECTIVES
Revival

To revive the Islamic civilisation
Contribution

To contribute to the improvement of the state of affairs among Muslims and the Muslim nations
Solutions

To deliberate and find new and workable solutions for the problems afflicting the Muslim world
Network

To form a network between Islamic leaders, intellectuals, scholars, and thinkers around the world

7 Pillars & Focus Areas
1. Development & Sovereignty
2. Integrity & Good Governance
3. Culture & Identity
4. Justice & Freedom
5. Peace, Security & Defense
6. Trade & Investment
7. Technology & Internet Governance


Posted by A KADIR JASIN at 7:43 PM 10 comments:

Lebih 40 negara Islam telah hadhir termasuk Iran, Turki, India tetapi Indonesia, Pakistan, dan Filipina tidak ahndat waktil.Kenapa????? Iniatiatif baru ini dilancarkan kerana pertubuhan terbesar yang ujud untuk menyatukan umat islam iaitu OIC (Organzation of Islamic Conference)nampak tidak bertenaga lagi.

Macam biasa pidto2 wkil2 yang hadir memang hebat2 sekali. Tatapi hanya dari segi konsep, cadangan dan menegaskan apa yang perlu dibuat. TAPI DARI SEGI ACTION PROGRAMME BELUM ADA DAN MASIH TIDAK TERNYATA APA-APA.

ARAB SAUDI SENDIRI TIDAK HADIR. US, UK, DAN NEGRA EU SUDAH PASTI MENENTANG KERANA SEMUANYA BERKOMPLOT UNTUK MENYEKAT PERKEMBANGAN ISLAM MELALUI GERAKA ISLAMOPHOBIA YANG KINI MENJALAR KEMANA-MANA MELALUI BERBAGAI-BAGAI BENTUK DAN ORGANIZASI.

ISU PALESTIN menjadi isu yang merupakan raison det're US, UK dan negra EU enokong Israel untuk terus berusaha menghancurkan Palestin (dan Islam). Tidakakan Ketua Pendakwa MAHKAMAH JENAYAH ANTARABANGSA (ICC), FATOU BENSOUDA untuk menjalankan penyalidikan jenayah perang terhadap Palestin oleh Israel telah disekat oleh US. Kes Rachel Corrie, wanita America yang dilanyak kereta kebal Israel kerana menhalang peruntuhan rumah Palestin di Camp Rafah di sempadan Mesir, terus senyap.Visa masuk US bagi Fatou Bansouda juga telah ditarik balik kerana hendak melakukan siasatan terdapa jenayah perang oleh US terdadap Afghanista.

Ternyata is Palestin tidak akan selesai dan menentangan/penindasan terhadap Islam akan berterus selagi umat Islam tidak barssatu menentang Islamophobia UK,US dn Negara-negra EU. Rundingan-rundingan kosong tidak guna lagi. Negara-negra Islam mesti punya senjata sulit yang dibina secara rahsia untuk menentang kekuasaan UK
Empat Kerusi Tetap orang-orang barat dalam UN Security Council menentukan segala-gala hal perkelahian antrabangsa sekarang ini. Hal itu mesti diatasi jika umat Islam mau bangun. Mesti ada satu Makkamah Antarabangsa Islam untuk mengimbangnya, disokong oleh hampir 2 billion umat Islam dunia.

Kita tidak mau perang apalagi WW3 yang akan menhancurkan alam dan civilization seluruhnya.Yang perlu ialah perimbangan kuasa yang manjamin keadilan sebenar, bukan keadilan mengikut kacamata UN Security Council, US atau UK. Bolehkah US jaga keadilan (menjadi polis dunia) apabila Presidentnya sendiri sedang diimpeach?





1 comment:

norzah said...

how to make new entry